zondag 26 oktober 2008

Rij.

Goed, ergernis nummer 246 van de 27826: Nederlanders in de rij.
Stel; er staan 3 pin-automaten naast elkaar. Er willen een groot aantal mensen pinnen. Wat doe je? 
Je vormt een rij. Of, beter gezegd, je vormt één rij. 

Niet dus. Nederlanders begrijpen dit niet.

Vroeger kon ik me er aan ergeren als ik in de supermarkt in de rij stond, en een van de mensen voor me had vergeten haar groenten af te wegen (koop dan in blik, zoals ik). Dat betekent dus: langer wachten, 'ik had beter bij een andere kassa in de rij kunnen gaan staan'.
Nu kan het me niets meer schelen. Als ik in een lange rij sta en er wordt een andere kassa geopend, verroer ik geen vin. Immers; ook daar: onafgewogen groenten en muntjes van 5 cent die net in een rottig hoekje van mevrouws portemonnee zitten (ga dan pinnen, zoals ik).
In zo'n rij staand, fantaseer ik vaak over hoe het zou zijn, als de supermarkt eenzelfde rijensysteem zou hanteren als de banken in Amerika: één rij, meerdere afrekenpunten. Het zou een enorme rij worden, maar wel een die zo snel gaat dat hij niet stil staat.

Hetzelfde bij de drie pin-automaten. Als er iemand veel tijd nodig heeft is er niemand de dupe van als men in één rij staat; de meneer ernaast is immers snel klaar dus de rij schuift toch door.

Medelanders: vormt alleen één rij!

(en ga rechts op de roltrap staan, als je zo graag stil blijft staan; het is geen attractie! En laat eerst álle mensen uit de trein stappen voor je instapt; lekker rustig.)

2 opmerkingen:

b°b zei

Ik hoorde hier vorige week een interessante theorie over. Nederlanders willen helemaal geen nette rij. Een slager met een bonnetjesapparaat is minder populair dan een slager zonder bonnetjesapparaat. Mensen willen geen orde, want dan weten ze veel te precies waar ze aan toe zijn. Geen rij, geen orde, want dan heeft iedereen het idee dat ze invloed kunnen uitoefenen op de situatie. Noem het voordringen, ellebogenwerk, grofheid... maar een mens wordt gelukkiger als hij het idee heeft dat hij anderen te slim af kan zijn. Daarom wisselen veel mensen van baan in de file, omdat ze het idee hebben dat ze sneller (en dus beter) zijn dan de rest. Daarom is er wanorde op de roltrap en gedrang op het perron. In een nette rij is iedereen gelijk en afhankelijk van externe factoren, precies dát wat niemand wil. Is dat trouwens typisch Nederlands gedrag?

Mark zei

Volgens mij hebben ze het een keer bij top gear uitgeprobeerd in de file; 1 auto bleef in zijn baan, de andere verwisselde regelmatig van links naar rechts... geloof dat het uiteindelijk niet veel uitmaakte. In Zweden is het trouwens nog erger, daar is voor dringen de normaalste zaak van de wereld.. let maar eens op in de Ikea...