dinsdag 4 november 2008

Blik.

Vaak vraag ik me af, waarom ik de ene auto mooi vind, en de andere niet. Het slaat toch nergens op? Schoonheid zit toch in kunst, omgeving en vrouwelijk naakt, niet in iets dat je van A naar B brengt?
Industrieel ontwerp heeft volgens mij het antwoord. Dat is namelijk de kunst van het mooi maken van alledaagse gebruiksvoorwerpen. Toch houdt het daar niet op. Veel mensen vinden bijvoorbeeld een auto pas mooi als deze duur is. Dat zijn meestal levensgenieters, maar geen autoliefhebbers.
Als we status, reputatie en prestaties buiten beschouwing laten, blijft puur de vorm van de carrosserie over; daar wilde ik het over hebben. Het kan toch niet anders, dat het ons ergens aan doet denken, wat het in onze ogen mooi of lelijk maakt? Wat dan? Een vis? Een bil? De Millennium Falcon?

1 opmerking:

b°b zei

De mooiste auto's zijn -in mijn ogen- de auto's die juist doen denken aan de vrouwelijke vorm. Maar dat is meer omdat er zo weinig auto's op de millenium falcon lijken, tegenwoordig.